PERON 8 Iwona Janus-Matyszkiewicz z siedzibą przy ul. Bliska 14/78, 03-804 Warszawa, NIP: 9591548259, REGON: 260206585, adres e-mail: rejestracja@peron8.pl, tel. kontaktowy: +48 533 838 838. Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie treści oraz zdjęć zabronione. Obowiązek informacyjny przed wyrażeniem zgód na przetwarzanie danych (zobacz)

 

Realizacja: Plutowski.pl

Peron8

Masaż

Rehabilitacja

Zespół

Warszawa, ul. Graniczna 4 lok U 6

(wejście od strony parku)

+ bezpłatny parking dla pacjentów

+48 533 838 838 (rejestracja)

rejestracja@peron8.pl

Skontaktuj się z nami:

Godziny pracy:

 

Poniedziałek - Piątek | 8:00 - 20:00

 

Sobota | 8:00 - 16:00

 

Niedziela | zamknięte

Zarezerwuj wizytę

Współpracujemy z:

Nasza psychika ma ogromny wpływ na to jak, działa i czuje się nasze ciało. Jest ku temu dobry powód - psychika siedzi w naszym ciele i dzięki rozbudowanemu układowi połączeń nerwowych pozostaje w nim w stałym kontakcie. Nasza myśl może przyspieszyć bicie serca albo spiąć mięśnie karku. Jednocześnie nasz umysł jest zdolny do wywierania kojącego i uzdrawiającego wpływu na ciało - dzięki wyobraźni, językowi czy prostej uważności możemy wpływać na napięcie w ciele, poziom energii czy odczuwanie bólu.

 

Psychologia jest nauką, która dąży do wyjaśnienia ludzkich zachowań oraz zrozumienia tego, jak procesy emocjonalne i poznawcze kształtują nasze życie. W czym wiedza psychologiczna może pomóc osobom korzystającym z rehabilitacji?

 

 

Wzmacnianie motywacji do leczenia i ćwiczeń

 

Powrót do dobrego zdrowia nie dzieje się tylko w gabinecie. Regularne ćwiczenia i zaangażowanie pacjenta w aktywność fizyczną są kluczowe dla osiągania i utrwalania efektów leczenia. Jednak ból, brak czasu czy energii to najczęstsze przyczyny odpuszczania ćwiczeń. Metaanaliza badań nad interwencjami motywacyjnymi z 2015 roku wykazała, że mogą one pomóc w przestrzeganiu ćwiczeń, mieć pozytywny wpływ na wytwarzanie długotrwałego nawyku ćwiczenia oraz poprawić poczucie własnej skuteczności (McGrane et. al. 2015).

 

W Peron8 zawsze dostajesz ćwiczenia do domu, ale jeśli masz problem w ich regularnym wykonywaniu, warto udać się na konsultację psychologiczną. Psycholog może wykorzystać techniki dialogu motywującego, aby pomóc Ci znaleźć wartości, które zmotywują Cię do ćwiczeń. Dzięki dokładnemu poznaniu sytuacji, w której decydujesz się jednak nie poćwiczyć, psycholog da Ci skuteczne wskazówki behawioralne, które pomogą Ci zacząć ćwiczyć w oparciu o sprytne wskazówki, niekoniecznie w oparciu o “silną wolę”. Psychologia wypracowała wiele sposobów pomocy, które pomogą Ci ukształtować nowy, zdrowy nawyk regularnego ćwiczenia.

 

 

Akceptowanie zmiany i zaangażowane działanie

 

Ból i utrata sprawności są poważnymi zmianami w życiu. Nawet tymczasowa, możliwa do odwrócenia kontuzja może być źródłem żalu, złości i innych trudnych emocji. Jednocześnie, kiedy przygnębiające myśli i emocje zalewają nas niespodziewanie w różnych momentach dnia, trudno jest skupić się na prowadzeniu wartościowego, bogatego życia. Karkołomnym wysiłkiem jest też próba unikania albo blokowania tych uczuć - czasami wracają one z większą siłą.

 

Konsultacje psychologiczne w nurcie Akceptacji i Zaangażowania (ACT) dają pacjentowi sposoby na bezpieczne, świadome i uważne przeżycie wszystkiego, co się wydarza, a jednocześnie pomagają przekierować energię na działania, które czynią nasze życie szczęśliwym i wartościowym. Według najnowszych badań, pacjenci doświadczają fizjoterapii opartej na ACT jako pomagającej im żyć więcej i mniej zmagać się z bólem; zmieniają też swoje nastawienie z “walki z ciałem” na współczującą współpracę z ciałem (Aymerich et al. 2022).

 

 

 

 

Zwiększanie świadomości i życzliwości dla ciała

 

Często traktujemy swoje ciało jak mechanizm, od którego można wymagać nienagannego posłuszeństwa. Kiedy się psuje, traktujemy je instrumentalnie i jak najszybciej chcemy się pozbyć problemu. Nasze niewysłuchane ciało odpowiada jednak oporem, ale mimo zaangażowania w rehabilitację pacjent nie odczuwa długotrwałych rezultatów. Z pomocą mogą przyjść techniki oparte o uważność (mindfulness), które pomagają odzyskać kontakt z ciałem, oddechem i chwilą obecną.

 

Po co nam większa uważność na ciało w chwili obecnej? Kiedy jej brakuje, nie słyszymy wołania ciała o zmianę pozycji (kiedy za długo siedzimy przy biurku), o inną formę ruchu (kiedy przetrenowujemy się) czy o zaspokojenie podstawowych potrzeb (jedzenia czy snu). Pierwszym krokiem do zadbania o ciało jest nauczenie się słuchania jego potrzeb - bo to ono wie najlepiej, czego potrzebuje. Dzięki ćwiczeniom uważności pacjent może zbudować otwartą, pełną zaciekawienia i troskliwości relację ze swoim ciałem, zmienić swój stosunek do fizycznego bólu i lepiej rozpoznawać sygnały płynące z ciała.

 

Badania naukowe potwierdziły również korzystne działanie treningu uważności w zapobieganiu nawrotom depresji, uzależnień, we wspieraniu leczeniu chorób serca, przewlekłego bólu, chorób nowotworowych czy autoimmunologicznych (Khoury et al. 2013, Hilton et al. 2016, Wurtzen, Zachariae, 2012).

 

 

Relaksacja przy pomocy własnego umysłu

 

Techniki relaksacyjne mogą pomóc nam obniżyć toniczne napięcie mięśni i dzięki temu zmniejszyć odczuwany ból. Przy pomocy technik wyobrażeniowych albo metody progresywnej relaksacji mięśni psycholog uczy pacjenta regulowania poziomu napięcia w ciele. Badania wielokrotnie wykazały skuteczność technik relaksacyjnych w redukcji napięcia i niepokoju (Manzoni et al. 2018)

 

 

Podsumowanie

 

Wsparcie psychologa w procesie fizjoterapii  znacząco przyspieszy pozytywną zmianę w ciele i w funkcjonowaniu pacjenta. W Peronie 8 pracujemy holistycznie, traktując człowieka jako psychofizyczną całość, dlatego oferujemy konsultacje psychologiczne, trening uważności i trening relaksacyjny dla pacjentów. Sprawdź naszą ofertę >>

 

 

Autor: Dominika Zaremba, psycholog w Peron8

Zdjęcia autorstwa Karolina Grabowska z Pexels

Jak psychologia łączy się z fizjoterapią?

15 lutego 2022

Nasze publikacje:

Rwa kulszowa objawia się bólem promieniującym od pośladka do podudzia. Wynika z podrażnienia nerwu kulszowego. Często współistnieją zaburzenia czucia po zewnętrznej stronie podudzia i stopy. Inne objawy to m.in. osłabienie
Przemilczany, powszechny problem. Według badań problem nietrzymania moczu dotyka co trzeciej kobiety. Mimo powszechności, sytuacja w której w wyniku kaszlu, śmiechu lub chwilowego biegu na bieliźnie pojawiają się krople moczu
Nasza psychika ma ogromny wpływ na to jak, działa i czuje się nasze ciało. Jest ku temu dobry powód - psychika siedzi w naszym ciele i dzięki rozbudowanemu układowi połączeń

Zarezerwuj wizytę

Warszawa, ul. Graniczna 4 lok U 6

+48 533 838 838  (Pn. - Pt. 8-20, Sb. 8-16)

rejestracja@peron8.pl

Zarezerwuj wizytę

+48 533 838 838

Zadzwoń teraz

ul. Graniczna 4 lok U 6